A barcelonai versenyplyn a csapat hivatalos tesztpiltjnak, Pedro de la Rosnak jutott az a fajta megtiszteltets, hogy tehette meg az els krket a vadonat j ngykerekvel, amelyre egszen pontosan helyi id szerint 9:15-kor kerlt sor. Termszetesen a csapat pilti sem lesznek kirekesztve a narancssrga gpcsoda vezeti lsbl, hiszen Juan Pablo Montoya janur 24-n, mg Kimi Rikknen janur 26-n veheti majd kezbe a volnt. Mindketten kt-kt napig lvezhetik majd az jdonsg varzst, amelyrl felteheten minl jobb vlemnnyel lesznek majd a tesztet kveten. Mindezek mellett a csapat termszetesen tovbb fogja folytatni az talaktott MP4-20-as aut tesztelst is, hiszen De la Rosval s Gary Paffettel mg dolgozniuk kell a Michelin abroncsok mellett ms aerodinamikai elemek tovbbfejlesztsn is.
 |
A nagytshoz kattintson a kpre |
De visszatrve a napon plyra kldtt MP4-21-es konstrukcihoz, a spanyol versenyznek a kvetkezk voltak az els benyomsai: "Nagyon boldog vagyok, hogy n lhettem be az MP4-21-es kormnykereke mg." - nyilatkozta boldogan De la Rosa. "Nagyon j rzs volt megtenni az els krket, de termszetesen mg tlsgosan korai lenne azt mondani, hogy minden egyes porcikjt ki tudtam ismerni ennyi id alatt. Ehhez nyilvnvalan sokkal tbb krt kell mg megtenni. Hozzvetlegesen mg 20 napot fogunk plyn tlteni tesztelssel, s a mai nap tulajdonkppen egy sszerz tesztnek mondhat, ahol az MP4-21-es autban mr a Mercedes-Benz FO 108S V8-as motorja volt beszerelve. Az els nhny kr megttele alatt sikerlt azonban nhny tesztet is elvgezni a klnbz rendszerekkel kapcsolatban." - magyarzta a spanyol versenyz.
"A McLaren Mercedes alakulat tisztban van azzal, hogy mekkora kihvs eltt llunk ebben az vben, s a mai napon egy igen nagy elrelpst sikerlt tennnk a 2006-os szezonra val felkszlsnkhz." - nyilatkozat Martin Whitmarsh, a McLaren Mercedes vezet embere. "A csapaton bell mindenki hisz abban, hogy az j aut igen is versenykpes lesz, s valban meg fog majd trlni az a hatalmas befektetett munka, amelyet az MP4-21-es versenyaut kifejlesztshez vettnk ignybe. Az elttnk ll nhny htben az lesz a legfontosabb feladatunk, hogy tulajdonkppen vgleges formba ntsk az j konstrukcit. Ez pedig azt jelenti, hogy mindenkinek nagyon kemnyen kell majd dolgoznia ennek rdekben, s a technikai csapatainkkal egytt minl jobban fel kell majd ksztennk az autt a szezonnyit bahreini futamra." - tette hozz Whitmarsh.
Az j aut fejlesztse sorn tulajdonkppen a legfbb irnyelvet a 2006-os vben bevezetett j szablyrendszeren bell a V10-es motorrl a V8-as vltozatra trtn tlls jelentett. Az MP4-21-es konstrukci fejlesztst mr 2004 augusztusban elkezdte a McLaren, amikor mr tudni lehetett, hogy hamarosan a V8-as, 2.4 literes erforrsok lesznek jelen a Forma 1 sznpadn. 2005. szeptember 13-n Silverstone-ban mr prbra is tettk a Mercedes-Benz FO 108S V8-as motort.
Az j erforrs kifejlesztsnl klnbz szempontokat igyekeztek szem eltt tartani a szakemberek:
- 90 fokban elhelyezett hengerek - Maximum kt beml- s kt kipufog szelep - A motor minimlis slya 95 kg - A hengerfurat maximlis mrete 98 mm - A motor megfelel tmegkzppontjnak meghatrozsa - A motor minden egyes alkotelemhez precz tvzetre van szksg
"Egy j Forma 1-es versenyaut bevezetse tulajdonkppen nagyon hasonl kihvsok el lltja a csapatokat minden vben, de taln az idei szezonban olyan vltozsok eltt ll a kirlykategria, amelyre nem srn van plda." - nyilatkozta a Mercedes-Benz Motorsport alelnke, Norbert Haug. "Az j szablyok mindenkitl 2.4 literes V8-as motorok hasznlatt krik. Ez a mdosts pedig termszetesen maga utn vonja tbbek kztt az aerodinamikai vltoztatsokat is. A motorteljestmny rszrl bekvetkezett vesztesget aerodinamikai oldalrl valamilyen szinten kompenzlni kell, s itt prbltuk a leszort er nvelsvel segteni a dolgot. Ez pedig egy igen komplex feladat el lltott bennnket, s minl hamarabb meg kellett tallnunk a helyes irnyt a fejlesztseink sikeressge rdekben. Nagyon elgedettek vagyunk az MP4-21-es versenyautval, amelynek a mai bemutatkozsa jl sikerlt. A teszten begyjttt els adatok arra engednek kvetkeztetni, hogy j alapokat sikerlt megteremtennk az aut tovbbi fejlesztsnek lpseihez. Az j motorunk hozzvetlegesen 6.500 km-t teljestett mr. A tovbbiakban a legnagyobb feladatunk a versenyaut minl alaposabb felksztse lesz Bahreinre. Hat jabb teszten vesznk majd rszt 20 nap alatt, s igyekezni fogunk az elmlt vek fejldsi irnyvonalt kvetni." - bizakodott Haug.
2004 oktberben egy tervez grda nekiltott az j erforrs kifejlesztsnek, s ezt olyan szellemben kellett megtegyk, hogy az teljes egszben megfeleljen az j elrsoknak. A htsi rendszer tdolgozsa mellett fontos szempont volt a mrnkknek az zemanyag-ellt- s a leveg rendszer tdolgozsa is.
"A Mercedes-Benz V8-as motorjnak kifejlesztse Brixworthban s Stuttgartban kezddtt." - tette hozz Martin Whitmarsh.
Az j motor fejlesztse mellett termszetesen az aerodinamikra is elg korn igyekeztek odafigyelni, s az erre irnyul projektet mr 2005 els felben elindtottk. Az prilisban elkezddtt munklatoknak pedig oktber vgn, november elejn mr kzzel foghat eredmnyei voltak. Nem kis feladatot jelentett a mrnkk szmra az a terlet sem, hogy egy kisebb motort milyen mdon csomagoljanak be, vagyis milyen technikai megoldssal valsuljon meg annak beptse. Az gynevezett referencia lemez eltti terelfalat 50 mm-rel meg kellett emelni, amely mr rintette az MP4-21-es aerodinamikai jellemzit is, s termszetesen a McLaren Mercedes tervezcsapatnak ezt sem lehetett figyelmen kvl hagynia.
2005 prilisban s az azt kvet hnapokban a versenyaut ertviteli rszeinek tdolgozsa, illetve annak megoldsai is mr lthatak voltak a mrnkk tervezasztalain. Szeptemberben megkezddtek az els gyrtsi munkk is, s alig egy hnap elteltvel mr az alvz elksztst is megkezdtk.
Az j aut elksztsnl nem lehetett azt sem figyelmen kvl hagyni, hogy az tkzsi teszten a hts rszeket rint terhels nagysga 50%-kal megnvekedett, vagyis ennyivel nagyobb ignybevtelnek kell ellenllnia az alkalmazott anyagoknak s elemeknek. Az FIA ltal elvgzett els trstesztet 2005 decemberben vgeztk el az MP4-21-es konstrukcival.
A sportszablyzatot rint jtsok miatt a 2006-os szezonban megvltozik majd az idmrk rendje, s ismtelten engedlyeztk a kerkcsert a boxkillsok alkalmval. Ennek szellemben a McLaren istll decemberben s janurban igyekezett minl tbbet tesztelni a Michelin abroncsokat. Az elmlt v vgre pedig mr tbb mint 6.000 km-t teszteltek a Mercedes-Benz V8-as motorjval.
"Els rnzsre az MP4-21-es versenyaut klsleg nagyon hasonlt az elz vben hasznlt MP4-20-as modellhez." - nyilatkozta Jonathan Neale, a McLaren Racing gyvezet igazgatja. "A versenyaut hts rsze, s az orrsz - amely alacsonyabbra lett ptve - ennek ellenre eltr a korbbi vltozattl, s mindezek mellett szmos aerodinamikai elem, mint pldul a deflektor is j formt lttt. A V8-as motor egy teljesen j htsi rendszert kapott, amely kisebb levegbeml nylsokat tartalmaz a versenyaut karosszrijn. Az autn teht j nhny aerodinamikai vltoztatst is fel lehet fedezni, amely egyrtelmen mutatja a fejlesztgrda elmlt 16 hnapban vgzett fradtsgos munkjt. A McLaren Racingnl egy 135 mrnkbl ll grda dolgozott a fejlesztseken. Az erfesztsek eredmnyekppen pedig a mai napra vgleg megrkezett az MP4-21-es versenyaut, amelynek a megbzhatsgi tesztjei kvetkeznek hamarosan. Hozzvetlegesen 11.500 komponensbl ll ssze az j aut, amely 90%-ban megjult az MP4-20-as vltozathoz kpest." - magyarzta Neale. |