A McLaren istll alaptja, Bruce McLaren 1937. augusztus 30-n ltta meg a napvilgot j-Zlandon, Auckland vrosban. Mr az 1950-es vek kzepn versenyezni kezdett hazjban. Az egylses versenyautkat rszestette elnyben, s 1958-ban, immr Eurpban, gyzelmet aratott egy Formula 2-es futamon. F1-es bemutatkozsra '59-ben kerlt sor, amikor egy Cooperrel versenyzett. Folyamatosana pontszerz znban rt clba, az ved utols versenyn pedig learatta plyafutsa els Formula-1-es gyzelmt, Sebringben. Ezzel Bruce McLaren lett a sportg trtnetnek legfiatalabb futamgyztese: 22 ves volt ekkor. 1960-ban Jack Brabham mellett a msodik szm pilta szerept tlttte be, de a kvetkez vben mr csapata els szm piltja, mert Brabham vette a "kalapjt" s tvozott. Nhny eredmnytelen v kvetkezett, majd McLaren gy dnttt, hogy megalaptja sajt istlljt. A csapat a Bruce McLaren Motor Racing Ltd. nevet kapta, s sajt konstrukcikat gyrtott. Technikai tudsnak ksznheten McLaren hamar felvirgoztatta vllalkozst. Els F1-es karosszrijt Robin Herd tervezte s ptette meg 1966-ban. Balszerencsrje ez volt a hromliteres erforrsok els szezonja, gy a McLaren ltal hasznlt olasz Serenissima s a tlslyos Ford motorok gyengnek bizonyultak. A '66-os Brit Nagydjon szerezte meg a csapatvezet az els pontot az istll szmra, amikor a 13.-helyrl indulva a hatodik helyen rt clba. A Herd ltal tervezett M7-es, amely a Ford Cosworth legends DFV erforrsval volt felvrtezve, igazi szenzcinak bizonyult. A McLaren megszerezte els futamgyzelmt a Bajnokok Versenyn, Bruce rvn. Denny Hulme 1968-ban csatlakozott az alakulathoz, gy a McLaren-Hulme piltaketts indult harcba a vilgbajnoki cmrt, melyet vgl Graham Hill nyert el a szezon vgn. szak-Amerikban, a CanAm sportkocsiszriban a McLaren igazi nagyhatalom volt, de sajnos 1970 jniusban Bruce McLaren fldi plyafutsa befejezdtt. Egy CanAm autt tesztelt Goodwoodban, amikor hallos balasetet szenvedett. A csapat folytatta a munkt, s az M7-es is jnak bizonyult, az igazi ttrst azonban az M23-as modell hozta meg, amely Denny Hulme s Peter Revson irnytsval hrom futamot nyert az 1973-as bajnoki sorozatban. A McLaren csapat els konstruktri vilgbajnoki cmt 1974-ben nyerte, amikor Emerson Fittipaldi rkezett hozzjuk a Lotustl. Hrom gyzelem s nhny pontszerz hely szksgeltetett az els komoly sikerhez. Nem sikerlt ismtelniuk 1975-ben, mert Niki Lauda s a Ferrari megakadlyozta ket ebben. Az v vgn Fittipaldi tvozott tlk, helyre James Hunt rkezett. Igazi drmai szezon volt a kvetkez: Hunt egy pont elnnyel elhdtotta az egyni vb-cmet, mg a konstruktrk serlege a Ferrari lett. '77-ben Hunt hromszor gyztt, mgsem tudta megvdeni bajnoki cmt. Az jabb sikerek akkor kezdtek szllingzni, amikor Teddy Mayer csapatfnk eladta az istll egy rszt Ron Dennisnek, aki korbban a Project Four Formula 2-es istll vezetje volt. Dennis magval hozta vezet tervezjt, John Barnardot, aki ltrehozta a Formula 1 trtnetnek egyik legklasszikusabb modelljt, a sznszlas technikval kszlt MP4-est. Igaz, hogy a csapat csak szenvedett a norml motorokkal a turbkkal szemben 1983-ban, de a TAG nvre keresztelt Porsche erforrsok teljestmnye bztat volt. 1984-re Dennis szerzdtette Alain Prostot, s mivel Niki Lauda is a McLaren szolglatba llt, minden adott volt ahhoz, hogy nagyszer eredmnyeket rjenek el. Prost s Lauda dominltak els kzs vkben: Prost ht, mg Lauda t gyzelmet aratott. A vilgbajnoki cm az osztrk pilt lett, aki sporttrtnelmet rt, hisz 72 pont-71.5 pont arnyban hdtotta el a titulust, ez pedig mig a legkisebb elnynek szmt. A francia a kvetkez vben visszavgott s vilgbajnok lett, a McLarennel egyetemben. '86-ban is gyztt, de ekkor a Williams-Honda-Mansell-Piquet sszettel igencsak ersnek bizonyilt. Az 1988-as szezon a McLaren eddigi legsikeresebb ve volt. Alain Prost, Ayrton Senna s a Honda motorok 16 versenybl 15-t megnyertek, a szezon vgn pedig Senna vilgbajnok lett. 1989-ben Prostnak kedvezett a szerencse, a "kt duds" azonban nem frt meg egy csrdban, gy Prost a sorozatos nzeteltrsek miatt a Ferrarihoz szerzdtt. Senna ekkor kt egymst kvet vben is vilgbajnok lett, a Honda ennek ellenre gy dnttt, hogy kivonul a Forma 1-bl. A McLaren Ford motorokkal versenyzett tovbb, melyek roppant ertlennek bizonyultak. Senna 1993-ban mg szerzett t gyzelmet, majd gy dnttt, hogy alr a Williamshez. A Ford erforrsokat 1994-ben a Peugeot motorok vltottk fel, de ezzel sem sikerlt gyzelmet szereznik. 1995-ben rtak al a Mercedes-Benzzel egy motorszllti szerzdst, s ez a partnerkapcsolat napjainkban is tart. A soron kvetkez diadalra azonban mg kt vet vrniuk kellett: David Coulthard az 1997-es Ausztrl Nagydjon megtrte a jeget s gyztt. Ksbb az Olasz Nagydjon, Monzban is elsknt haladt t a kocks zszl alatt. A csapat ers volt, de a Mercedes motorjai megbzhatatlannak bizonyultak. Coulthard s Hakkinen tbb gyzelmet is arathatott volna, ha nem hagyja ket cserben a technika. Hakkinen a szezon utols futamn, a jerezi Eurpa Nagydjon aratta plyafutsa els gyzelmt, gy az vet a McLaren hrom futamgyzelemmel zrta. Az 1998-as v ismt a siker lett. A McLaren kettse az idnynyit futamtl kezdve uralta a meznyt, s az els hat versenybl tt meg is nyertek. Csak a Ferrari s Michael Schumacher tudott lpst tartani a mindenkori Ezst Nyilakkal, de a nmet pilta sem tudta meglltani azokat; Hakkinen lett az egyni vilgbajnok, azonban ebben az vben a Ferrari szerezte meg a konstruktrk vb-cmt. Mika Hakkinnek sikerlt duplznia, '99-ben ismt vilgbajnok lett. A 2000-es vad elejn a McLaren a Mercedes motorok gyenglkedse miatt nem volt a helyzet magaslatn. Coulthard a msodik lett a Brazil Nagydjon, azonban a lgterelk nagyobbak voltak a megengedettnl az autjn, gy diszkvalifikltk. Az els t versenyen a Ferrari komoly elnyre tett szert, Mika Hakkinen pedig nem tudott lpst tartani Michael Schumacherrel. Az v vgn a finn pilta s a csapat is csak a msodik helyet tudta megszerezni. A kvetkez idnyben hrom futam szksgeltetett ahhoz, hogy a Wokingban letelepedett csapat rjjjn: a Ferrari elnye risi. A szezon kzepig Coulthard viaskodott Schumacherrel, de a nmet a Hungaroringen pontot tett az gy vgre s eldnttte az egyni vilgbajnoki cm sorst. A skt s a McLaren is a msodik helyen vgzett. Hakkinen az idny vgn gy dnttt, hogy kihagy egy vet s 2003-ban visszatr, de 2002-ben bejelentette: befejezi Formula 1-es plyafutst. Helyre 2002-ben honfitrsa, Kimi Raiknnen rkezett a Sauber Petronastl. A McLaren a technika gyenglkedse miatt az utbbi vek egyik leggyengbb produkcijt nyjtotta 2002-ben, gy csak a harmadik helyet tudtk megszerezni a konstruktrk vilgbajnoksgban. 2003-ban gy tnt magra tall a csapat, igaz csak harmadik helyezst rt el a csapat; Raiknnen pedig mindssze kt ponttal maradt el Michael Schumachertl a vilgbajnoksgban. A 2004-es v els flve rendkvl rosszul alakult a csapat szmra, de mostanra gy tnik a hibt megtalltk s kijavtottk. Mindenestre bzunk benne! |